Aloitin juoksuharrastuksen v. 2011. Sitä ennen olin kai viimeksi juossut koulun liikuntatunnilla, josta on siis aikaa suurinpiirtein valovuosi. Minun lähtötaso juoksussa oli täys nolla. Jaksoin kerran juosta urheilukentän ympäri ja sitten loppui kunto.  Siitä tasosta oli tavallaan helppo lähteä liikkeelle.

Ilmoittauduin juoksukouluun sinä kesänä ja se koulu muutti minun elämäni, juoksu vei minut mukanaan. Muistan kuin eilispäivän sen ensimmäisen 3 km:n testijuoksun heti juoksukoulun alussa. Minusta tuntui että keuhkot lentää pihalle, syke hipoi koko ajan maximia  ja se matkakin tuntui tosi pitkältä, mutta niin selvisin siitä ja olin ylpeä itsestäni En tarkkaan muista sitä aikaa, mutta noin 21 minuuttia se oli. Eli n. 7min/km. Tänä päivänä se vauhti on kutakuinkin minun pitkän ja kevyen lenkin juoksuvauhti ja syke on n. 135-140 tuolla vauhdilla. Tuohon aikaan poltin vielä tupakkaakin, hyi!

Ensimmäisen kesän tavoite oli jaksaa juosta 10km ja tavoitteena oli syksyllä osallistuminen varttimaratonille Levillä. Saavutin tavoitteen ja varttimaraton meni aikaan 1.06.42.

Seuraavana kesänä v. 2012  jatkoin juoksukoulussa ja koulun vetäjän tsemppaamana uskalsin asettaa tavoitteeksi syksyllä ekan puolimaratonin. Siinä minulla oli tavoitteena vain ja ainoastaan selvitä maaliin, ajasta viis. Juoksin sen aikaan 2.16.01 ja tunsin itseni voittajaksi maalissa. Olin saavuttanut jotain sellaista mistä en aiemmin voinut edes uneksia, puolimaratonista, vau, siis minä. 

Vuonna 2013 juoksin taas puolimaratonin syksyllä, aika 2.11.20. Tupakoinnin lopetin kesäkuussa 2013 ja happi alkoi kulkemaan keuhkoissa ihan eri tavalla.

Vuonna 2014 juoksin jo kaksi puolimaratonia, ensin kesäkuussa aikaan 2.08.50 ja syksyllä aikaan 2.07.58. Viime syksyn puolikkaalle oli jo aikatavoite 2 tuntia, mutta ei se vielä alittunut. No se on nyt sitten tämän kesän tavoite. Siitä olen iloinen että joka kerralla aika on ollut edellistä parempi, joten se on kuitenkin hybä merkki kehityksestä

Suunnitelmissani on juosta tänä kesänä 3x puolimaraton, kesäkuussa, heinäkuussa ja syyskuussa.

Olen kyllä tosi onnellinen tästä juoksuharrastuksesta ja suosittelen kaikille. Luultavasti ilman tuota juoksukoulua en olisi pystynyt kehittymään juoksijana tähän missä nyt olen. Sieltä olen saanut niin paljon eväitä, joita en yksikseni olisi mitenkään saanut. Juoksukoulussa olen ollut siis joka kesä 2011-2014. Tänä kesänä sitä ei ehkä olekaan, mutta nyt tiedän jo pärjääväni omillani ja pystyn treenaamaan tavoitteellisesti.

Tavoite, se on muuten tosi tärkeä juttu, ilman sitä en pystyisi kehittymään ja lisäksi se motivoi minua. En tiedä miksi tämä tekstikoko muuttui isommaksi... enkä osaa sitä muuttaa takaisin, joten antaa olla. 

Kaikille aloitteleville juoksijoille haluan sanoa keep going, pohjalta minäkin ponnistin ja kehittyminen tässä lajissa on tosi nopeaa.

Tulevaisuudessa jossain vaiheessa aion vielä juosta kokomaratonin, mutta sen aika ei ole vielä.

images-17.jpg